Om na te gaan in hoeverre het licht in Holland anders is dan het licht in het Zuiden van Frankrijk reisden de makers van HOLLANDS LICHT Van Gogh achterna naar de Provence, naar Arles, St. Remy en de Mediterannee. ‘Ik heb twee nieuwe studies, een brug en een hoofdweg. Veel motieven hier zijn –qua karakter– absoluut hetzelfde als in Holland. Het verschil zit ‘m in de kleur. Overal waar de zon staat te gloeien zie je zwavelkleur. Wat een groen en wat een blauw!’ Aldus Vincent van Gogh in een brief die hij in mei 1888 aan zijn broer Theo schreef.

Van Gogh was ronduit lyrisch over de kwaliteiten van het licht en de kleuren in de Provence en de Méditerranée, die volgens hem zo anders waren in Holland. Van Gogh was overigens niet de enige. Een schilder als Matisse bijvoorbeeld maakte zelfs onderscheid tussen het licht in Collioure, Nice en Marseille. Was hij in Noord-Frankrijk gebleven, zo zei hij, dan had zijn werk er heel anders uitgezien, vol mist en grijze tinten.

Vincent van Gogh: ‘Nu ik hier de zee heb gezien besef ik helemaal hoe belangrijk het is in het Zuiden te blijven en te voelen hoe ik de kleur nog meer moet opvoeren. Ge begrijpt dat de natuur van het Zuiden niet kan worden geschilderd met het palet van bijvoorbeeld Mauve, die in het Noorden hoort en meester is en blijft in ’t grijs. Maar het palet van tegenwoordig is absoluut kleurig: hemelsblauw, roze, oranje, vermiljoen, hoog geel, heldergroen, wijnrood en violet…’.