“De vertaalslag van idee naar film heeft regisseur Pieter-Rim de Kroon vrijwel anderhalf jaar lang full time bezig gehouden. Het idee blijkt zich in de filmpraktijk toch op een heel andere manier te gedragen. Opeens heb je met de “beperkende” wetten van de cinema te maken. Wat zich gemakkelijk laat bedenken blijkt in de praktijk geheel niet te werken en al filmend en zoekend deden zich andere oplossingen voor. Wat al snel weer duidelijk was is dat film emotie is en geen ratio.

De “tien geboden van Hollands Licht “op papier gezet door kunstenaar Jan Andriesse hebben voor Pieter-Rim een belangrijke rol gespeeld in het opnieuw leren kijken. Rust, Rust en nog eens rust.” Geen gesodemieter met snelle montages en bibberende camerabewegingen. Terug naar de basis. Kijken dus.”

Het gaat natuurlijk niet alleen om mooi licht. Ook ‘lelijk’ licht is functioneel. Grijs licht aan de kust bij Scheveningen, dood licht boven de kleigronden in Oost Groningen op een druilerige dag, het grauwe licht voor een regenbui in de Rotterdamse haven. En soms is er bijna geen licht (schilderijen in een depot, in de kamer waar de film begint en eindigt). Het gaat juist om de contrasten, en om de voortdurende wisseling in het licht – want dat is toch wat het Hollandse licht bijzonder maakt.

Pieter-Rim de Kroon is afgestudeerd aan de Nederlandse Film Academie in Amsterdam (1981). Hoofdvakken “Lighting-Camera” en regie dokumentair. 1980-1985 gewerkt als cameraman/regisseur bij Polygoon-Profilti, destijds bekend van het Bioscoop Journaal, waar hij gedurende 5 jaar een zeer brede internationale ervaring opdeed. Naast zo’n 250 korte reportages op 35 mm film werkte hij ook aan series korte documentaires over ontwikkelingssamenwerking. Daarnaast nam hij deel aan seminars op de Academy for Motion Pictures Arts and Sciences in Hollywood, het American Film Institute en The British Kinematographic Sound and Television Society.

1985-1995 werkte hij bij Toonder Studio’s als regisseur. Regie van tientallen internationale corporate films, commercials, postbus 51 spots, documentaires en voorlichtingsfilms Vanaf 1992 Creative Director afdeling live action film.

Zijn werk liet zich meer en meer kenmerken door een sterke ‘cinematografische aanpak’; sfeer neerzetten door weloverwogen gebruik van camerastandpunten, lenzen, filters, muziek en découpage. Hij streeft er naar om beelden een extra dimensie te geven; “de magie van de cinema”.

1995-2010 Oprichter van maatschappij: De Kroon, Wissenraet & Associés B.V. MultiMedia en Audiovisuele Projecten. In de loop van de jaren heeft De Kroon zich veel gecompliceerde opnametechnieken eigen gemaakt, zoals High Speed, Motion Control, Time Lapse Microscopie, Chromakey, Live action in combinatie met Animatie, Wescam, Astrovision, etc. In de loop der jaren heeft De Kroon zitting gehad in film juries en heeft hij workshops en lezingen gegeven op internationale film en kunstinstituten. In zijn films probeert de Kroon in zijn werk het fenomeen van de droge waarneming iedere keer op een hoger plan te brengen. Op dit moment werkt de Kroon aan de bioscoop documentaire 36 VIEWS geïnspireerd op de 36 gezichten op Mount Fuji van de Japanse kunstenaar Hokusai

www.windmillfilm.com

www.pieterrimdekroon.com

coontact@pieterrimdekroon.com