In onze ogen is een scenario altijd een vertrekpunt en geen eindpunt. Juist bij zo’n soort documentaire zal en moet de film, voorafgaand en tijdens het draaien, verder groeien. Bedenken we nieuwe beelden door wat we ervaren tijdens het draaien, door wat er tijdens de interviews wordt gezegd, en door wat metingen – zoals met Vincent Icke – opleveren. Het is en blijft een documentaire die tot in de fase van de montage verandert, terwijl het verhaal over het Hollandse licht verankert ligt in het scenario.

Het resultaat, de film zoals die geworden is, is typisch een makersfilm – een film van twee broers, bijgestaan door een perfect samengesteld team zowel aan de uitvoerende kant als de meer conceptuele kant. De meerwaarde schuilt hem, hopelijk, in de juiste combinatie van die twee.
Het eerste idee voor de film gaat terug tot 1989. In die tijd hebben Gerrit Willems en ik er de eerste gesprekken over gevoerd, en hebben we ook een aantal keren met Edy de Wilde gesproken, de voormalige directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Zijn visie is van groot belang geweest voor het denken over het licht, de schilderkunst en de film.

Niet voor niets opent de film met een citaat van hem over het belang van het natuurlijke licht voor de schilder. Hij bracht ons ook in contact met Jan Andriesse. Zonder de inhoudelijke bijdrage van Edy de Wilde, een ongekend begenadigd kijker die ons met al zijn tentoonstelingen eigenlijk heeft leren kijken, had de film er heel anders uitgezien. Waren, bijvoorbeeld, die indrukwekkende 360 graden PANS aan de dijk en in het Groene Hart misschien wel nooit bedacht en gemaakt.

Als HOLLANDS LICHT iets van de sensatie van het kijken overbrengt en iets van een bewustzijn van het licht dan is de film eigenlijk in zijn opzet al geslaagd.

Maarten de Kroon (1959) volgde zijn opleiding aan de School voor de Journalistiek in Utrecht (1980) en schreef voor o.m. voor Het Vaderland, Trouw, NRC Handelsblad, De Tijd, De Journalist, Magazijn e.a. media. Hij publiceert nog steeds, o.m. over klassieke muziek.

Sinds 1982 is hij ook werkzaam als scenarioschrijver. Hij werkte samen met regisseur Olivier Koning en ontwikkelde de scenario’s voor diens documentaires ‘Terbeschikkinggesteld’ (bekroond met o.m. een Gouden Kalf, Nederlandse Filmdagen), de documentaire serie ‘Passies’ (Gouden Kalf) en ‘Sao Paulo SP’.
Daarnaast werkte hij samen met Hilde van Oostrum (Bevruchting achter Glas) en zijn broer Pieter-Rim de Kroon (o.m. ‘Contrast’, ‘Duurzaam land’, ‘Promise, ‘Portraits’, ‘Onderweg’ en ‘Holland – Point of View’).