Techniek moet altijd in dienst staan van het doel of het onderwerp van een film. Dat geldt ook voor Hollands Licht. Zo maken we onder meer gebruik van een nieuwe generatie lenzen, filters en betere lenscoatings, die het mogelijk maken – bijvoorbeeld in tegenlicht – grote wolkenpartijen juist doortekend tot hun recht te laten komen. De film wordt gedraaid met vaste lenzen, wat tot eenheid en evenwicht in het beeld leidt. Dit om esthetisch en inhoudelijke redenen, maar ook omwille van de puur fotografische kwaliteit van vaste lenzen. Daarnaast maken we gebruik van nieuwe zeer gevoelige FUJI filmstocks, waardoor veel meer mogelijk is met ‘available light’. Denkend aan een scène gedraaid in een vrijwel donker museumdepot of een zeer donkere en grauwe dag komen de vele nuances zwart en grijs hierdoor toch tot hun recht..
Voor de speciale cameratechnieken maken we gebruik van Motioncontrol, Steadicam en Wescam luchtfotografie.

Met Motion Control (Varispeed Technique) zijn alle camerafuncties, zoals camera-speed, Track, Pan, Tilt, Zoom en Focus volledig gekoppeld aan de computer en is het mogelijk dezelfde camerabeweging meerdere malen exact over te doen, waardoor het mogelijk is in een enkel shot “de tijd versus het licht” is te vangen. Daarmee is het dus mogelijk op een subtiele wijze de wisselingen in het licht te laten zien, en kunnen ook meerdere lichtsituaties op dezelfde locatie naadloos in elkaar over gaan. Motion Control is daarmee beduidend genuanceerder dan de bekende time lapse-techniek.

De keuze voor WESCAM (een driedimensionaal gestabiliseerd camera ophangsysteem) heeft te maken met de uiterst stabiele luchtopnames die je er mee kunt maken. Die stabiliteit is essentieel voor de visuele rust. Bovendien zijn dankzij dit systeem bijzondere camerastandpunten realiseerbaar, zoals shots loodrecht naar beneden, maar ook POV naar voren, laag vliegend over landschap en water, waardoor de koppeling van land, lucht en licht tastbaar wordt.