Jan Andriesse (Jakarta, 15.08.1950 – Amsterdam, 19.08.2021) wordt algemeen gezien als een van de sleutelfiguren in de hedendaagse schilderkunst; de schilder van het licht, de regenboog, de zwaartekracht, de kettingboog, waterstudies en de gulden snede. Toch doet die omschrijving hem tekort. Andriesse dacht en werkte als een kunstenaar uit de renaissance, verdiepte zich in natuurkundige verschijnselen en de wiskunde, was groot kenner van de literatuur, de kunstgeschiedenis en architectuur. Een universeel mens die het liefst anoniem was gebleven. Hij was ook curator van tentoonstellingen, bedenker en maker van films en auteur. De scheiding tussen kunstenaars en wetenschappers vond hij onzinnig. Voor hem was de driehoek van Keppler net zo mooi als een goed werk van Mondriaan of Vermeer, de volle maan boven de Amstel, het lichtspel op het water van de Amstel of de Torontobrug die hij een libelle in beton noemde. Het was voormalig directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam Edy de Wilde die het researchteam van Hollands Licht adviseerde contact te zoeken met de in Amsterdam op een woonboot wonende kunstenaar. Zonder zijn inhoudelijke medewerking, zowel als adviseur als één van de deskundigen in de documentaire, was de film Hollands Licht ondenkbaar geweest. Met het overlijden van Jan Andriesse verliezen we een groot kunstenaar en een dierbare vriend.

Voor meer informatie over Jan Andriesse kunt u de volgende links volgen:

Jan Andriesse in De Pont

NRC Handelsblad: als schilder en als mens ongevoelig voor trends

Het Parool: Jan Andriesse (1950-2021) omarmde de zinloosheid van de schilderkunst

Hollandse meesters in de 21ste eeuw